STYPENDIUM
REKTORA

Stypendium Rektora – Stypendium rektora może otrzymać student, który uzyskał wyróżniające wyniki w nauce, osiągnięcia naukowe lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym. Stypendium przyznawane jest za osiągnięcia uzyskane w roku akademickim poprzedzającym rok przyznania stypendium.

Najniższa średnia ocen uprawniająca do złożenia wniosku o stypendium rektora to 4,01. Natomiast rodzaje osiągnięć, przypisane im wartości punktowe oraz sposób udokumentowania zdobytych osiągnięć określa załącznik nr 10 do Regulaminu przyznawania świadczeń dla Studentów SUM.

Aby móc ubiegać się o stypendium Rektora, konieczne jest zaliczenie roku studiów.

Stypendium rektora otrzymuje student przyjęty na pierwszy rok studiów w roku złożenia egzaminu maturalnego, który jest:

1) laureatem olimpiady międzynarodowej albo laureatem lub finalistą olimpiady stopnia centralnego, o których mowa w przepisach o systemie oświaty;

2) medalistą co najmniej współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski w danym sporcie, o którym mowa w przepisach o sporcie.

Zgodnie z Regulaminem Świadczeń dla Studentów SUM Stypendium Rektora przyznawane jest na wniosek studenta, który należy składać we właściwym Dziekanacie Wydziału, w terminie do 6 października br.

Świadczenia przysługują przez łączny okres 12 semestrów studiów, bez znaczenia czy w tym czasie student pobierał czy nie stypendium. Na studiach:

• pierwszego stopnia – nie dłużej niż przez 9 semestrów;

• drugiego stopnia – nie dłużej niż przez 7 semestrów.

Okres wydłuża się o 2 semestry, jeśli studia trwają 11 lub 12 semestrów (jednolite magisterskie).

Do tego okresu, przez który przysługują świadczenia wliczają się:

• wszystkie rozpoczęte przez studenta semestry na studiach;

• urlop dziekański

z wyjątkiem semestrów na kolejnych studiach pierwszego stopnia, rozpoczętych lub kontynuowanych po uzyskaniu pierwszego tytułu zawodowego licencjata, inżyniera albo równorzędnego. Jeśli student studiuje równocześnie na kilku kierunkach studiów, to semestry odbywane równocześnie liczy się jako jeden semestr.

Jeśli student uzyskał tytuł:

• magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,

• licencjata, inżyniera albo równorzędny

i ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia, świadczenia mu nie przysługują.

Student studiujący równocześnie na innych kierunkach, może otrzymać świadczenie tylko na jednym z nich.

Jeśli osoba została skreślona z listy studentów lub utraciła prawo do świadczeń z innego powodu, stypendium wygasa z ostatnim dniem miesiąca, w którym nastąpiła dana sytuacja.

Jeśli masz pytania dotyczące stypendiów, poniżej znajdziesz dane kontaktowe do Działu Rekrutacji i Świadczeń ŚUM, gdzie uzyskasz wszelkie informacje w sprawach świadczeń. 

Dział Rekrutacji i Świadczeń 
ul. Warszawska 14, 40-006 Katowice 
stypendia@sum.edu.pl  

Jak złożyć wniosek:

1. Wypełnij wniosek na swoim koncie studenta w elektronicznym systemie dziekanatowym.

  • Wybierz zakładkę „STYPENDIA”
  • Dodaj wniosek zaznaczając stypendium, o które wnioskujesz
  • Uzupełnij adres korespondencyjny, numer konta bankowego oraz stosowne oświadczenia

2. Wydrukuj i wypełnij poniższe dokumenty:

  • Wniosek o przyznanie świadczenia;
  • Oświadczenia – załącznik nr 8 i załącznik nr 2b, (jeśli osiągnięciem jest wyłącznie wysoka średnia zał. nr 2b nie jest wymagany) oraz dołącz pozostałą dokumentację, potwierdzającą twoje osiągnięcia;
  • Wniosek i oświadczenia należy własnoręcznie podpisać.

3. Następnie dostarcz dokumenty do Dziekanatu właściwego Wydziału, w terminie do 6 października.

Kilka pomocnych informacji:

  • konieczne jest złożenie wniosku w wersji papierowej, aby został rozpatrzony
  • pamiętaj o podpisach na każdym załączniku
  • wnioski są weryfikowane przez pracowników Działu Rekrutacji i Świadczeń, a następnie oceniane przez Uczelnianą Komisję Stypendialną
  • możesz zostać wezwany do uzupełnienia braków we wniosku, pracownicy Działu Rekrutacji kontaktują się telefoniczne lub mailowo (tylko za pośrednictwem domeny SUM)
  • kiedy wniosek zostanie skompletowany w całości, jego status zmieni się na „Przyjęty”
  • decyzja o przyznaniu lub nie stypendium zostanie dostarczona za pośrednictwem poczty na adres korespondencyjny podany we wniosku

 

Zasady przyznawania stypendiów reguluje Regulamin przyznawania świadczeń dla studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach obowiązujący od 30 czerwca 2025 r, a podstawę prawną stanowi Ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. 

  1. Wniosek o przyznanie stypendium Rektora (załącznik Nr 2 do Regulaminu) 
  2. Wniosek o przyznanie stypendium Rektora dla studentów pierwszego roku (załącznik Nr 2a do Regulaminu) 
  3. Oświadczenie do wniosku o  stypendium Rektora (załącznik Nr 2b do Regulaminu) 
  4. Oświadczenie (załącznik Nr 8 do Regulaminu) 
  5. Wykaz rodzajów osiągnięć za które student może otrzymać stypendium Rektora dla najlepszych studentów oraz przypisanych im wartości punktowych (załącznik Nr 10 do Regulaminu) 

Uprzejmie informujemy, że w dniu 14.11.2025 r. odbyło się posiedzenie Uczelnianej Komisji Stypendialnej na której podjęto ostateczne decyzje w sprawie złożonych wniosków stypendialnych. 

Poniżej zostały zamieszczone listy rankingowe dotyczące stypendium Rektora. Przypominamy, że zgodnie z § 17 ust. 11 Regulaminu przyznawania świadczeń dla studentów ŚUMlista rankingowa jest listą informacyjną i nie jest ostatecznym rozstrzygnięciem. 

Decyzja administracyjna z rozstrzygnięciem w sprawie stypendium zostanie wysłana do każdego studenta na adres korespondencyjny podany we wniosku. 

Przypominamy również, że zgodnie z § 6 ust. 4  ww. Regulaminu od otrzymanej decyzji w sprawie stypendium Studentowi przysługuje odwołanie do Odwoławczej Komisji Stypendialnej ŚUM, które należy złożyć w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji na adres: 

Odwoławcza Komisja Stypendialna ŚUM 
ul. Poniatowskiego 15 
40-055 Katowice 

Oficjalne listy rankingowe 

Zgodnie z Regulaminem przyznawania świadczeń dla Studentów ŚUM, listę rankingową sporządza się dla danego kierunku i poziomu studiów z podziałem na lata studiów łącznie dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. W przypadku uzyskania przez studentów tej samej liczby punktów o miejscu na liście rankingowej decyduje średnia ocen, z zastrzeżeniem, że stypendium mogą otrzymać studenci w liczbie nie większej niż 7% wszystkich studentów z każdego kierunku i roku studiów prowadzonego w Uczelni. 

Stypendium Rektora przyznaje się w liczbie nie większej niż 10% studentów na określonym kierunku studiów. Procent studentów uprawnionych do otrzymania stypendium Rektora ustala Rektor w porozumieniu z Samorządem Studenckim na dany rok akademicki, w oparciu o możliwości finansowe Uczelni. W roku akademickim 2025/2026 ustalono procent studentów uprawnionych do otrzymania stypendium Rektora w wysokości nie większej niż 7%. Jeżeli liczba studentów na kierunku studiów jest mniejsza niż dziesięć, stypendium Rektora może być przyznane jednemu studentowi.  

W przypadku, gdy ustalony procent liczby studentów, zgodnie z powyższym, z danego kierunku studiów stanowi liczba niecałkowita, stosuje się zaokrąglenie matematyczne w dół do liczby całkowitej.  

Wysokość stypendium Rektora podane zgodnie z Zarządzeniem Rektora ŚUM w sprawie ustalenia wysokości świadczeń dla studentów w roku akademickim 2025/2026:  

  • 1 250,00 zł miesięcznie, dla 30% studentów uprawnionych do pobierania stypendium, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów za średnią ocen oraz osiągnięcia naukowe, sportowe,   artystyczne oraz inne, wyłonionych spośród 7% studentów, znajdujących się na liście  rankingowej utworzonej dla każdego kierunku studiów;  
  • 810,00 zł miesięcznie, dla pozostałych 70% studentów, wyłonionych spośród 7% studentów, znajdujących się na liście rankingowej utworzonej dla każdego kierunku studiów;  
  • 1 250,00 zł miesięcznie, dla studentów pierwszego roku studiów spełniających kryteria art. 91  ust. 2 Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce 

 

Harmonogram wypłat 

Stypendium za miesiąc 

Data wypłaty 

Październik i listopad 

28.11.2025 r. 

Grudzień 

22.12.2025 r. 

Styczeń 

05.02.2026 r. 

Luty 

05.03.2026 r. 

Marzec 

07.04.2026 r. 

Kwiecień 

05.05.2026 r. 

Maj 

08.06.2026 r. 

Czerwiec 

06.07.2026 r. 

 

 

Komunikaty