USŁUGI INFORMATYCZNE
PODSTAWOWE USŁUGI I SYSTEMY
MICROSOFT OFFICE 365 I POCZTA STUDENCKA
W skład Microsoft 365 A1 wchodzi Office 365 A1. W związku z tym, użytkownik może skorzystać z Word`a, Excel`a i pozostałych aplikacji pakietu Office w wersji online (dostępne przez przeglądarkę; Microsoft 365 A1 nie daje możliwości instalacji pakietu Office). Dodatkowo, użytkownik może korzystać z Exchange Online, Delve, Yammer, Microsoft Teams, Sway czy też OneNote Class Notebook. Kolejnym komponentem Microsoft 365 A1 jest Windows 10 Education A1 – jest to licencja typu upgrade – oraz rozwiązania do zarządzania i bezpieczeństwa, czyli Intune for Education, School Data Sync, DLP, Office 365 Rights Management.
Poczta studencka:
Aktywacja konta usługi Office 365 odbywa się na podstawie instrukcji przesłanej w wiadomości SMS po uzyskaniu statusu studenta. Użytkownik samodzielnie ustawia nowe hasło.
Podczas pierwszego logowania zostaną Państwo poproszeni o konfigurację uwierzytelniania dwuskładnikowego. Proces ten będzie przeprowadzony za pomocą kreatora, który poprowadzi Państwa krok po kroku. Prosimy o uważne wykonywanie poleceń kreatora, aby dodać wybraną metodę weryfikacji. Zalecamy zapoznać się z instrukcją.
Login studenckiej poczty e-mail to numer albumu poprzedzony “s” (w przypadku doktorantów “d“). Przykładowy adres ma następujący format gdzie 123456 to numer albumu.
W przypadku zapomnienia hasła należy skorzystać z procedury odzyskiwania hasła dostępnej w ramach Wirtualnej Uczelni na stronie https://U10.sum.edu.pl
W przypadku korzystania z procedury odzyskiwania hasła, konieczny jest dostęp do prywatnej skrzynki pocztowej spoza SUM użytej w trakcie rekrutacji na studia. Jeżeli nie mają Państwo dostępu do prywatnej skrzynki mailowej, konieczny jest kontakt z Dziekanatem w celu aktualizacji danych.
Kontem poczty studenckiej zalogujesz się do:
- Wirtualnej Uczelni https://u10.sum.edu.pl
- Systemu Elearningowego SUM https://elearning.sum.edu.pl oraz https://eduportal.sum.edu.pl
- Systemu Obsługi Testów i Egzaminów https://etester.sum.edu.pl
- Usługa dostępu zdalnego PROXY
- WiFi eduroam
- Usługi MS Office 365 https://office.com
- Stacji roboczych w pracowniach komputerowych i czytelniach SUM (domena365.sum.edu.pl)
Korzyści dla uczniów i studentów wynikające z usługi MS Office 365:
- Współpraca dzięki funkcjom współtworzenia w czasie rzeczywistym, autozapisu i łatwego udostępniania w wybranych aplikacjach internetowych, takich jak Word, PowerPoint i Excel.
- Pełna kontrola nad wiadomościami e-mail dzięki aplikacji internetowej Outlook i skrzynce pocztowej o pojemności 50 GB w domenie @365.sum.edu.pl.1
- Microsoft Teams — centrum cyfrowe, w którym zintegrowane są konwersacje, połączenia, zawartość i aplikacje potrzebne w instytucji edukacyjnej do lepszej współpracy i zwiększania zaangażowania.
- Organizowanie informacji dzięki notesowi cyfrowemu w aplikacji OneNote.
- Stały kontakt dzięki zespołom zajęć i notesom programu OneNote.
- Pojemny, osobisty magazyn w chmurze, dzięki któremu nigdy nie zabraknie Ci miejsca.
1 W przypadku subskrypcji, które nie obejmują pełnych wersji aplikacji pakietu Office do instalacji: Aby móc korzystać z już znanej, zaawansowanej aplikacji klienckiej, użytkownicy mogą łączyć się ze swoją pocztą e-mail klasy biznesowej przy użyciu następujących wersji programu Outlook: najnowsza wersja programu Outlook, Outlook 2013 i Outlook 2011 dla komputerów Mac. Poprzednie wersje programu Outlook, takie jak Outlook 2010 i Outlook 2007, mogą współdziałać z usługą Office 365 z ograniczoną funkcjonalnością. Ta zgodność z programem Outlook nie dotyczy planów Exchange Online Kiosk i Office 365 K1.
WIRTUALNA UCZELNIA
Wszystkie informacje nt. usługi Wirtualnej Uczelni dostępne są pod adresem https://student.sum.edu.pl/wirtualna-uczelnia/
mLEGITYMACJA - LEGITYMACJA ELEKTRONICZNA W TELEFONIE
mLegitymacja studencka działa tak, jak tradycyjny dokument. Pokazując ją na ekranie smartfona potwierdzisz, że jesteś studentem, skorzystasz z ulg i zwolnień. Możesz również potwierdzić swoje dane użytkownikowi aplikacji mWeryfikator. Uprawniony użytkownik potwierdzi m.in. Twoje imię, nazwisko i zobaczy Twoje zdjęcie z dokumentu w niskiej rozdzielczości. Może sprawdzić również ważność Twojej mLegitymacji studenckiej.
Jak pozyskać mLegitymację?
Aby aktywować mLegitymację, należy skorzystać ze strony https://mlegitymacja.sum.edu.pl (dostęp z sieci uczelnianej, lub przez PROXY), zalogować się danymi poczty elektronicznej @365.sum.edu.pl czyli numerem albumu z literką s na początku i hasłem poczty (logowanie tożsame z systemem Wirtualnej Uczelni) a następnie po wygenerowaniu kodu QR, wykonać 5 opisanych poniżej kroków:
- Uruchom w telefonie aplikację mObywatel (jeśli nie posiadasz aplikacji mObywatel wyszukaj ją w sklepie Google Play lub App Store i zainstaluj na swoim telefonie)
- Zeskanuj (wygenerowany na stronie https://mlegitymacja.sum.edu.pl) QRCode w aplikacji mObywatel
- Naciśnij ikonę obok pola z kodem weryfikującym, aby wyświetlić kod
- Wpisz kod weryfikujący do aplikacji mObywatel
- Potwierdzić odebranie mLegitymacji naciskając przycisk „Potwierdź odbiór”
UWAGA! Po każdorazowym przedłużeniu legitymacji fizycznej, należy również wygenerować nowy kod dla mLegitymacji jak opisano powyżej. mLegitymacja ma datę ważności tożsamą z legitymacją plastikową.
Więcej informacji o przeznaczeniu mLegitymacji znajdziesz pod adresem https://www.gov.pl/web/mobywatel/mlegitymacja-studencka
W sprawie problemów z mLegitymacją prosimy o kontakt na adres
PROXY - USŁUGA ZDALNEGO DOSTĘPU
Proxy to usługa umożliwiająca studentom korzystanie ze wszystkich dostępnych w sieci zbiorów bibliotecznych (w ramach subskrypcji SUM) spoza sieci Uniwersytetu, np. z domu. Usługa realizowana jest w ramach Studenckiego Konta Dostępowego co oznacza, że loginem i hasłem są dane dostępowe poczty elektronicznej w domenie @365.sum.edu.pl. Dostęp do usługi odbywa się przez przeglądarkę internetową.
Konfiguracja usługi – komputery i urządzenia mobilne
Chcąc skorzystać z usługi należy:
- znać swój login i hasło do Wirtualnej Uczelni (https://u10.sum.edu.pl). Loginem do Wirtualnej Uczelni jest numer albumu poprzedzony literą „s” w połączeniu z domeną @365.sum.edu.pl
Zatem dla studenta o numerze albumu 12345 login wygląda następująco: - posiadać system operacyjny nowszy niż Windows XP, system MacOS lub Android oraz najnowszą przeglądarkę Chrome lub Firefox.
- skonfigurować przeglądarkę internetową do pracy z serwerem Proxy SUM.
Po prawidłowej konfiguracji przeglądarki można już przeglądać zasoby elektronicznych baz medycznych. W trakcie otwierania strony internetowej, dostępnej z sieci Uniwersytetu, przeglądarka internetowa poprosi o podanie studenckiego adresu email i hasła (przeglądarka zapamięta te dane na okres 2 godzin. Wyłączenie przeglądarki spowoduje automatyczne wylogowanie).
OPROGRAMOWANIE STATISTICA
STATISTICA
Oprogramowanie Statistica firmy StatSoft jest uniwersalnym, zintegrowanym systemem służącym do statystycznej analizy danych, tworzenia wykresów, operowania na bazach danych, wykonywania transformacji danych i tworzenia aplikacji.
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach w ramach Programu Licencji Akademickich przedłużanych corocznie na oprogramowania Statistica firmy Statsoft udostępnia nieodpłatnie ww. oprogramowanie dla pracowników, studentów i doktorantów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Termin obowiązywania posiadanej przez SUM licencji na ww. oprogramowanie upływa 31 października 2025 roku.
Użytkownicy, którzy chcą uzyskać oprogramowanie Statistica lub zamierzają przedłużyć działanie aktualnie zainstalowanej i zarejestrowanej wersji programu Statistica na kolejny okres licencyjny, zobowiązani są do zarejestrowania tego faktu poprzez poprawne wypełnienie formularza rejestracyjnego online.
APLIKACJE MOBILNE
Do użytku studentów są dostępne obecnie aplikacje mobilne Uniwersytetu (kolejne w przygotowaniu):
- Wirtualna Uczelnia Mobile – aplikacja o nazwie mStudia jest odpowiednikiem Wirtualnej Uczelni na urządzenia mobilne. Po instalacji logowanie odbywa się danymi wykorzystywanymi do logowania w systemie Uczelnia10.
- Aplikacja mStudia – wersja z Google Play
- Aplikacja mStudia – wersja z AppStore
- Welcome to SUM – wszystkie informacje nawigujące po Uniwersytecie w jednym miejscu
WiFi EDUROAM
eduroam – jest to bezprzewodowa łączność na terenie ośrodków naukowych. eduroam (Education Roaming) jest zastrzeżonym znakiem towarowym zarejestrowanym przez organizację TERENA, jest projektem mającym na celu udostępnienie bezpiecznej sieci bezprzewodowej w ramach środowiska naukowego.
Logowanie do sieci eduroam w SUM wymaga podania nazwy użytkownika i hasła, które są równoznaczne z pełnym loginem i hasłem poczty uczelnianej @365.sum.edu.pl
Każdy pracownik lub student zarejestrowany w swojej macierzystej instytucji naukowej, partycypującej w projekcie eduroam może uzyskać dostęp do sieci Internet, w dowolnej innej instytucji uczestniczącej w projekcie na terenie Europy oraz w rejonie Azji i Pacyfiku. Korzysta przy tym z tych samych danych uwierzytelniających i tej samej metody dostępu co w swojej macierzystej instytucji.
Parametry sieci eduroam na terenie obiektów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach:
Nazwa sieci (SSID): eduroam
Uwierzytelnienie: WPA2 (WPA2 Enterprise)
Szyfrowanie: AES
W Polsce projekt eduroam rozwijany jest w ramach sieci PIONIER i koordynowany przez Uczelniane Centrum Informatyczne Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Operatorem regionalnym na terenie śląska jest Politechnika Śląska w Gliwicach. Więcej informacji o rozwoju oraz zasięgu sieci eduroam można znaleźć na stronach:
http://eduroam.sum.edu.pl
http://eduroam.pl
http://eduroam.org
Wirtualna Uczelnia w Twoim telefonie
Aplikacja udostępniona przez wykonawcę systemu Uczelnia 10. Ewentualne problemy funkcjonalne prosimy zgłaszać bezpośrednio na adres kontaktowy Developera podany w sklepie Google Play oraz App Store ()
Uwaga! Pewne funkcjonalności są nadal w trakcie konfigurowania m.in. Aktualności (prosimy o wyrozumiałość – zostaną one wdrożone w możliwie najkrótszym czasie)
© 2024 Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Portal Studenta SUM
Deklaracja dostępności | BIP | Polityka prywatności
Centrala tel. 32 2083600